تهران

بررسی فیلم سینمایی جوکر

فیلم سینمایی جوکر
داستان فیلم جوکر در واقع یک فیلم پر فراز و نشیب است که در آن سعی می‌شود یک نمایش کامل از نحوه به وجود آمدن شخصیت این قصه یعنی جوکر ارائه دهد. در این فیلم بازیگران بزرگی مانند واکین فینیکس، رابرت دنیرو، زازی بیتز و... ایفای نقش کرده اند. فیلم جوکر جوایز زیادی را تا به حال دریافت کرده است.

بررسی فیلم سینمایی جوکر

در تاریخ سینما، سریال ها و داستان های کمیک مختلفی همواره وجود داشته اند. شخصیت هایی که خیلی سریع به یک نماد تبدیل شده اند. نمادی ماندگار و پاینده در ذهن مردم که تا سال های سال به بخشی از تصورات و افکار آن ها تبدیل شده است. برخی از این شخصیت ها و نماد ها حتی گاها پا را از این نیز فراتر گذاشته و تبدیل به یک سبک زندگی شده اند! سبکی که هر شخص ترجیح می دهد تا حتی در رفتار روزانه خود نیز به سمت و سوی آن عمل کند.

شخصیت جوکر  یکی از شخصیت های بزرگ در فیلم جوکر است. این شخصیت برای اولین بار در سال 1940 توسط جری رابینسون و نیل فینگر خلق شده و در اولین جلد کتاب های کمیک بتمن گنجانده شد. جوکر یک شخصیت ابر شرور است که همواره به دشمنی با سبک خاص با بتمن می پردازد و سعی می کند تا برای او و گاتهام سیتی دردسر درست کند. اما چیزی که اورا مجبوب کرده ابر شرور بودن آن نیست، بلکه شخصیت خاص، تکه کلام های جذاب و گاها واکنش های خیره کننده در صحنه های مختلف است.
اگر بخواهیم به تشریح شخصیت جوکر و کارهای مختلف و جذاب او بپردازیم می توانیم ساعت ها درباره آن حرف بزنیم، اما در اینجا قصد داریم تا مختصرا فیلم سینمایی جوکر که در سال میلادی گذشته اکران شد را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

 

جوکر

این فیلم اثر کارگردانی است که بیشتر او را با فیلم های جنگ اور به یاد می آوریم، یعنی تاد فیلیپس. این فیلم از همان شخصیت قدیمی و خاطره انگیز دی سی اقتباس گرفته و درواقع سعی کرده یک داستان نسبتا واقع بینانه تر برای آن محیا کند. در این داستان شاهد حوادث عمومی و افت و خیز های زیادی نیستیم، بلکه بیشتر شاهد تنش های درونی شخصیت اصلی داستان آرتور فلکهستیم. بازی در نقش آرتور را واکین فینیکس بر عهده گرفته و برای عالی بودن آن کافی است به این اشاره کنیم که در مراسم اسکار امسال، او به خاطر بازی در فیلم جوکر به این جایزه دست پیدا کرده است. 

همانطور که گفتیم در این فیلم سعی شده تا افت و خیز های درونی شخصیت آرتور به نمایش گذاشته شود. شخصی که کودکی بسیار سختی را داشته و این کودکی سخت روی تمام زندگی او تاثیر داشته است. آرتور در گاتهام سیتی در کنار مادر پیر خود زندگی می کند. شهری که توام با جنایت های گوناگون بوده و تفاوت فاصله طبقاتی به طور فاحشی در آن احساس می شود. آرتور از عارضه ناخویشتن داری عاطفی رنج می برد. این عارضه باعث می شود تا آرتور هنگامی که دچار استرس است یا از چیزی ناراحت می شود به طور ناگهانی و غیر ارادی شروع به خندیدن کند. درواقع آرتور توانایی گریه کردن را ندارد و به جای گریه می خندد. 

آرتور برای سپری کردن زندگی خود و مادر پیرش به نمایش های استند آپ کمدی روی آورده و سعی می کند تا با خنداندن مردم و دلقک بودن، هم به آرزو و هدف خود برسد و هم پولی در بیاورد. اما آرتور در مواردی به خاطر خندیدن های ناگهانی نمی تواند کمدین خیلی خبره ای باشد و بارها و بارها توسط مردم مسخره می شود. 
آرتور فلک در داستان این فیلم چند بار نیز مورد خشونت قرار می گیرد. اولین بار هنگامی است که او با لباس دلقک درحال تبلیغ یک بنر در خیابان است که عده ای با دزدیدن بنر او و کشاندنش به یک کوچه تنگ او را شدیدا کتک می زنند. بار دوم نیز هنگامی است که عده ای در قطار شهری مشغول ایجاد مزاحمت برای یک خانم هستند و آرتور به دلیل عارضه ای که دارد با دیدن این صحنه شروع به خندیدن می کند. سپس آن افراد شرور شروع به آزار دادن آرتور می کنند و در اینجاست که شخصیت جوکر از قلب آرتور فلک متولد می شود! نمادی از فوران خشم در اینجا ظهور می کند و درست از این قسمت فیلم آرتور به شخصیت پنهان خود پی می برد.

جوکر در اینجا نماد شورش علیه ساختار کنونی جوامع است، جوامعی که شکاف طبقاتی درون آن ها بسیار محسوس است و درواقع سرمایه داران بزرگ به هیچ چیزی جز پولدارتر شدن فکر نمی کنند. در قسمتی از فیلم، آرتور فلک به مرکز روان درمانی که همواره از آنجا قرص و دارو تهیه می کرد بر میگردد و مشکلات خود را باز گو می کند، اما روانشناس موسسه به آرتور می گوید که آنجا دیگر از هیچ سمتی حمایت نمی شود و درواقع مسئولین هیچ اهمیتی برای افراد دیگر جامعه، چه روانشناس و چه بیمار روانی قائل نیستند.

در این فیلم به خانواده معروف و مشهور وین نیز اشاره شده است. همان خانواده ای که بروس وین یا همان بتمن، قهرمان محبوب دی سی از آن بیرون آمده است. بزرگ این خانواده آقای توماس وین است که یک جنتلمن واقعی و خیرخواه به نظر می رسد. اما از نظر آرتور فلک و بسیاری از ساکنین گاتهام او صرفا شخصی متظاهر است که سعی می کند تا عوام را فریب دهد. در نهایت با اعتراضات مردم گاتهام بخشی ار برنامه های وین برای پیشرفت این شهر متوقف می شود.

 

 

جوکر

جوایز فیلم جوکر

فیلم جوکر فراز و نشیب های زیادی را دارد. درواقع این فیلم سعی می کند تا توضیحی منطقی و کامل از نحوه به وجود آمدن شخصیت جوکر ارائه کند، بدون این که مانند جوکر های دیگر خبری از یک فرد کاملا بی نام و نشان و یا افتادن در دیگ یک کارخانه مواد شیمیایی باشد!
در این فیلم بازیگران بزرگی مانند واکین فینیکس، رابرت دنیرو، زازی بیتز و... ایفای نقش کرده اند. فیلم جوکر جوایز زیادی را از هنگام اکران شدن تا به اکنون دریافت کرده است، مانند جایزه اکتا، گلدن گلوب، رکورد جهانی گینس به عنوان پر فروش ترین فیلم رتبه Rو…
همچنین واکین فینیکس در مراسم اسکار 2020 جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد  را به خاطر بازی در این فیلم دریافت کرد تا صندوقچه افتخارات او کامل شود.

فیلم جوکر فیلمی اجتماعی است که حتما شما را به فکر فرو خواهد برد. اگر تا به امروز این فیلم را ندیده اید پیشنهاد ما این است که هرچه سریعتر آن را ببینید.
 

مطلب مفید بود؟
5
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی